In een tijd waarin veel bedrijven vergelijkbare producten en diensten aanbieden, wordt de rol van reclame steeds belangrijker. Om de doelgroep te bereiken moet het goed zijn, want alleen dan werkt het. Slechte reclame is vervelend en allesbehalve effectief. Maar wat onderscheidt goede reclame?
Waarom reclame zo belangrijk is
Zonder reclame zou het voor veel bedrijven tegenwoordig moeilijk zijn om zich te onderscheiden van de massa, zich te onderscheiden van de concurrentie, de aandacht van hun eigen doelgroep te trekken en hun producten en diensten te prijzen. Dienovereenkomstig zou zonder reclame ook het grootste deel van de omzet verloren gaan.
Adverteren of reclame maken is daarom niet alleen belangrijk voor bedrijven vandaag, het is essentieel om te overleven. Het is belangrijk dat de reclame echt goed is. Het is niet moeilijk om de advertentie geproduceerd te krijgen. Zo kunnen bedrijven bij www.limereclame.nl stoepborden en informatieborden laten maken en bijvoorbeeld voor reclamedoeleinden gebruiken. Ook andere reclamemiddelen kunnen relatief goedkoop en eenvoudig worden geproduceerd. Maar vaker is het probleem het ontwerpen van echt goede advertenties. Steeds meer bedrijven stellen zich daarom de vraag: wat is eigenlijk goede reclame?
Wat maakt goede reclame – 10 objectieve kenmerken
De volgende tien kenmerken kenmerken goede reclame:
Goede reclame verrast de kijker.
Goede reclame past bij het merk, het bedrijf en het product.
Met goede reclame is het merk duidelijk zichtbaar – als beeld, als woord of door de tonaliteit.
Goede reclame is beperkt tot de essentie en niet overbelast.
Goede reclame bevat een duidelijke kernboodschap.
Goede reclame onderscheidt zich van de concurrentie op het gebied van creativiteit en tonaliteit.
Goede reclame communiceert de kernboodschap van het merk of product .
Goede reclame bevat een nieuw idee dat vrij is van clichés en herhalingen.
De tonaliteit, de acteurs en de setting van goede reclame roepen bij de kijker positieve associaties op
Het idee van goede reclame is gebaseerd op de (basis)behoeften van mensen Het is zeker niet mogelijk om al deze criteria in elke advertentie onder te brengen.
Bedrijven die goed willen adverteren, moeten vooral hun eigen klantenbestand goed kennen en bijvoorbeeld sociale netwerken gebruiken om de doelgroep beter te begrijpen. Alleen dan kan de reclame zo goed mogelijk worden aangepast aan de wensen van potentiële klanten.